pondělí 26. října 2009

Nejnáročnější výstup přes ledovec Cho La

Ranní budík byl nařízen na 5h včetně snídaně. Je tma jak v pytli, okolo půl 6 s čelovkami na hlavě vyrážíme na ledovec. Nevíme, jak náročný výšlap nás čeká. Průvodce nám říkal, že je to trošku nebezpečný, ale když budeme našlapovat opatrně, bez problému se dostaneme nahoru. Asi půl hodiny mírně stoupáme, okolo 6h je už na cestu vidět lépe. Po vyšplhání na první kopec v dálce vidíme ledovec Cho La, nevěříme očím a přemýšlíme, jestli vrchol zvládneme. Po půl hodině dojdeme k táboru, kde nosiči právě balí a chystají se vylézt nahoru. Když spatřujeme nosiče s velkým nákladem nejméně 30-50kg, uklidňujeme se a pevně si věříme, že ten nejobtížnější úsek zvládneme. Po pár metrech přeskakování přes kameny začíná nejstrmější výstup. Nejdříve zkouším, jestli moje trekovky na ledovém sněhu dobře drží, nic moc. Raději našlapuji na kameny nebo vyšlápnutou stopu ve sněhu. Než začneme s výstupem, rozdávám Troy a Nicole tabletu (životabudič), abysme měli na ten nejstrmější výstup dostatek sily. Jdu první, opatrně našlapuji a po prvních 10m to zvládáme dobře. Když narazím na ledový kámen, raději ho obejdu tak, že botou narazím do sněhu a než přenesu váhu, raději pro jistotu zkouším, jestli bota dobře na sněhu drží. Po pár minutách doháníme pomalou skupinu se starší paní, odhadem věkem asi 65-70 let, ta má ale velkou odvahu, jistí ji za ruce jeden nepálský průvodce. Po půl hodině výstupu konečně dosáhnu vrcholu s 5368 m.n.m. a jsem nadšen výhledem. Za chvilku přichází Nicole s úsměvem, objímáme se a s Troy si podáváme ruce. Po sebrání nových sil a kochání na ledovec se společně fotíme. Pokračujeme sněhovou plání, docela si připadáme jako zkušení horolezci :-) Po pár stech metrech následuje sestup trosku nebezpečný, neboť jsou všude ledové kameny. S velkou opatrností to lehce zvládáme, poté následují již suché kameny. Sestup až na rovinatou pláň trval asi 45min. Unaveni dorazíme do vesnice Dzonglha (4830 m.n.m.). Troy nám oznamuje, že lodžie stoji 100Rs, bohužel se 16 lůžky společně v jednom pokoji a navíc předraženým jídlem. Po náročném výstupu jsme ztratili pár sil, ale do další vzdálené vesnice asi 2h nám sil ještě zbývá dostatek. Po posílení müsli tyčinkami vyrazíme, po půl hodině se nám naskytl hezký výhled na jezero Chola Tsho a horu Cholatse s 6440 m.n.m. V dálce vidíme vesnici Dulgha a za zatáčkou spatřujeme Everest. Cesta pokračuje úzkou pěšinkou zaříznutou ve svahu. Asi po půl hodině sestupujeme na vyschlou řeku, která pokračuje k vesnici Lobuche s 4928 m.n.m. Ubytujeme se v lodžii Alpine. Po vybalení si dávám nudlovou polévku a píšu si cestovatelský deník…