úterý 27. října 2009

Gorak Shep a Everest Base Camp

Ráno zjišťuji od Troye, že celou noc kvůli vysoké nadmořské výšce vůbec nespal. Rozhodujeme se, že se přesuneme do Gorak Shep. Po snídani (palačinka s burským máslem - nic moc) okolo 8h vyrážíme. Cesta pokračuje vyschlou řekou až k pomníku, kde začíná výstup po různě velkých kamenech. S přibývající výškou kvůli nedostatku kyslíku trošku lapáme po dechu. Po správném zkoordinování chůze s dechem už nám to šlo lépe. Okolo půl 11 spatřujeme na vyschlém jezeře vesnici Gorak Shep s 5180 m.n.m. Ubytujeme se v lodžii za 300Rs. K obědu se posilňuji špagetami, po malé pauze vyrážíme nalehko k základnímu táboru Everest (EBC). Cesta vede po úzkém hřebeni podél ledovce. Po dvou hodinách chůze spatřujeme v dálce EBC, cesta prudce svažuje dolů k ledovci. Vyšlapaná cesta se trošku ztrácí, ale podle vystavených mužíků opět pokračujeme. Každým dnem se ledovec mění podle závislosti počasí, proto cesta není tak dobře udržovaná. K táboru jsme dorazili bez sebemenších potíží a zjišťujeme, že tu nikdo netáboří. Jen na velkém kameni je vytesán nápis EBC s 5360 m.n.m. Po společném focení sestupujeme dolů k ledovci, kde začíná první výstup k dalšímu táboru pouze s horolezeckou výbavou. Zkouším kousek k místu mezi dvěma vysokými ledovci, sluneční paprsky se lámou a vznikají tak úžasné světelné hry. Dál už není možné, bota mi po ledu klouže. Vracíme se zpět do vesnice, cesta trvala asi hodinu. Po večeři unaveni si leháme do spacáku, zítra nás čeká výstup na Kala Pattar s 5550 m.n.m.